Emeklilerin örgütlenmesi çalışmasını yürütenlerin önünde iki görev duruyor. Bunlardan birincisi; iktidarın “emekliler sendika kuramaz” iddiası ve bu iddiaya dayanılarak açılan “kapatma” davalarını aşmak ve sendikaya yasal statü kazandırmak.
İkincisi ise; emeklilerin gasp edilen haklarını geri almak için mücadele etmek ve parça parça da olsa kazanımlar elde etmektir.
Bu iki görevi başarmak için; etkin, yaygın, güçlü ve kitlesel bir
emekliler sendikasına ve doğru bir örgütlenme ve mücadele hattına ihtiyaç kaçınılmaz olmuştur.
***EMEKLİLER TÜRKİYE MECLİSİ’NİN ÖRGÜTLENME MODELİ ***
Emekliler Türkiye Meclisi’nin temelini, EMEKLİ MECLİSLERİ oluşturur. Dolayısıyla karar organımız EMEKLİ MECLİSLERİDİR. Yerellerde mahalli emekli meclisleri, Ülke genelinde'de Emekliler Türkiye Meclisi yetkili tek karar organlarıdır. Acil durumlarda kişiler ve Yürütme Kurulları da ani refleksler geliştirebilir ancak bunlar istisnai durumlardır ve ilk fırsatta ilgili meclise bilgi verilir. Bugün için örgütlenme modelimizi şöyle formüle etmemiz mümkündür.
1-Emeklilerin Mahalle ve Köy Meclisleri: Mahalle veya köydeki tüm emeklilerin eşit hak ve sorumluluklara sahip olarak oluşturdukları yerel karar organıdır. Meclis örgütlenmesinin oluşturulduğu her yerelde; günlük rutin işleri yürütmek ve örgütlenme faaliyetinin sekretarya görevini sürdürmek amacıyla gönüllülerden bir yerel yürütme oluşturulur. Yürütmeler gönüllülük temelinde ve çalışmak isteyen herkesi kapsayacak şekilde oluşturulur. Bu yüzden de yürütmelerin oluşturulmasında seçim ve sayı sınırlaması yoktur.
2-Emekliler İlçe Meclisi: Bir ilçe sınırları içinde oturan tüm emeklilerin birlikte oluşturduğu emekliler meclisidir. Sendikanın ilçe bazındaki en yüksek karar organıdır. İleride ilçe kapsamındaki köy, mahalle ve apartman sitelerinde meclislerin oluşturulmasıyla birlikte; her mahalle meclislerinden gelen biri kadın diğeri erkek olmak üzere ikişer kişinin bir araya gelmesiyle Emekliler İlçe Koordinasyonu da oluşturulacaktır. Meclis örgütlenmesi olan her ilçede mutlaka Emekliler İlçe Yürütmesi de oluşturulmalıdır.
3-Emekliler İl Meclisi: İl sınırları içerisinde yaşayan, eşit hak ve sorumluluklarla donatılmış tüm emeklilerin oluşturduğu bu meclis, sendikanın il bazındaki en yüksek karar organı olup, il düzeyindeki tüm görevlendirmeleri yapan organ da bu il meclisleridir. İl kapsamındaki ilçe, mahalle, köy ve ve apartman sitelerinde meclislerin oluşturulmasıyla birlikte; her ilçe, mahalle, köy ve apartman site meclislerinden gelen biri kadın diğeri erkek olmak üzere ikişer kişinin bir araya gelmesiyle Emekliler İl Koordinasyonu da oluşturulacaktır. Meclis örgütlenmesi olan her ilde mutlaka Emekliler İl Yürütmesi de oluşturulmalıdır.
4-Emekliler Türkiye Meclisi: Ülke sınırları içerisinde yaşayan tüm emeklilerden oluşur ve sendikanın en üst karar organıdır. Sendikaya üye olan tüm emekliler, Emekliler Türkiye Meclisi’nin doğal üyesidirler. Genel Merkezin icra organlarını seçip görevlendiren kurum da burasıdır. Sendikanın genel örgütlenme ve mücadele perspektifi burada tartışılıp belirlenir. Muhatap kurumlarla imzalanacak Toplu Sözleşmeyi onaylayacak olan nihai merci de burasıdır.
5-Emekliler Türkiye Koordinasyonu: Ülke genelinde yerellerde oluşturulan apartman, site, mahalle, köy, semt, ilçe ve il meclislerinden gelen biri kadın diğeri erkek olmak üzere ikişer kişinin bir araya gelmesiyle Emekliler Türkiye Meclisi Koordinasyonu oluşturulur. Koordinasyon üyeleri aynı zamanda kendi yerel meclis yürütmesinde de görev üstlenmelidir. Koordinasyonun görevi; emekli meclisleri arasındaki koordinasyonu, bilgi akışı ve deneyimlerin aktarımını sağlamaktır. Kendisi karar organı olmamakla beraber acil durumlarda ETM tarafından verilmiş yetki çerçevesinde ETM adına karar alıp mesaj yayımlayabilir ancak ilk fırsatta gelişmeler hakkında Emekliler Türkiye Meclisi bilgilendirilir.
6-Emekliler Türkiye Meclisi Sekreteryası: Emekliler Türkiye Meclisi Koordinasyonu, Genel Kuruldan bir hafta sonra üyelerinin tamamının katılımı ile yapacağı ilk toplantısında merkezi düzeyde bir sekretarya oluşturulur.
Sekretarya; biri kadın ve diğeri erkek olmak üzere iki eş sözcü, bir Genel Sekreter, bir Genel Mali Sekreter, bir Genel Örgütlenme Sekreteri, bir Genel Eğitim Sekreteri,, bir Genel Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreteri, bir Genel Sosyal Güvenlik ve Sağlık Sekreteri, bir Genel Basın, Yayın halkla İlişkiler ve Araştırma Sekreteri, bir Arabuluculuk ve Kriz Yönetimi Sekreterliği ve bir Dış İlişkiler Sekreteri seçerek görev bölümü yapar ve sendika uzmanlık birimlerinden hangilerinin, hangi sekreterliğe bağlı çalışacağını belirler.
Emekliler Türkiye Koordinasyonu, dönüşümlü olarak her hafta bir üyenin başkanlığında toplanır. Toplantılar ihtiyaca göre yüzyüze veya dijital platform üzerinden gerçekleştirilir. İhtiyaç duyulması durumunda Eş sözcüler veya Emekliler Türkiye Koordinasyonu üyelerinin 1/3’ünün talebi üzerine her zaman toplantı yapılabilir. Alınan kararlar karar defterine yazılır. Toplantıya katılanlar tarafından imzalanır. Karara muhalif olan Emekliler Türkiye Koordinasyonu üyeleri muhalefet gerekçelerini yazmak suretiyle karar defterini imzalar. ETM kapsamında oluşturulan bu merkezi sekretarya, diğer meclis yürütmelerinde olduğu gibi, karar organı değil icra organıdır. Emekliler Türkiye Meclisi’nin karar altına aldığı işlerin ülke genelinde organizasyonu ve icrasından sorumlu ve yetkili birimdir.
7-Emekliler Türkiye Meclisi’nin İllerdeki Eş Sözcüleri: Emekliler Türkiye Meclisi Koordinasyonu Sekreteryasınca belirlenen iki eş sözcü dışında örgütlenmesini tamamlamış ve emekli meclisini oluşturmuş her ilde biri kadın diğeri erkek olma üzere iki kişi eş sözcü olarak görevlendirilir. İl, ilçe, belde, semt, mahalle ve köy meclislerinin yürütmeleri, kendi aralarında ihtiyaca göre görevlendirmeler yapabilir. Örneğin yazışmalar ve arşiv tutmak için bir yerel sekreter, bir eğitim sekreteri, bir mali sekreter, bir basın ve halkla ilişkiler sekreteri görevlendirilebilir.
a)-Bu sistemde delege, taşeron ve temsilci yoktur. Sendika genel kurulu, tüm üyelerin katılımı ile gerçekleştirilir. Her emekli kendi adına karar alma sürecine doğrudan katılır ve işin icrasında da sorumluluk üstlenir.
b)-Sendika genel kurulu, 4 yılda bir değil; iki yılda bir yapılır. Kongrelerimizi stadyum, park veya miting alanlarında halka açık olarak yapılır. Karar alınırken oy kullanma hakkı sadece üyelere aittir.
c)-Kişi sadece bir dönem için yönetimde görev alabilir. Aradan en az 10 yıl geçmeden yeniden yönetimde bir göreve talip olamaz.
d)-Sendikal faaliyetlerde gönüllülük esastır. Yürütme ve yetkili organlarda görev alanlara; sendikal faaliyetin gerektirdiği yol, yemek, otel vs. gibi zorunlu giderler dışında hiçbir şekilde maaş veya ücret ödenmez.
e)-Sendikanın tüm üyeleri eşit hak ve sorumluluklara sahiptir. Kişinin sendika üyesi veya yöneticisi olması sonucu değiştirmez. Sendikanın eşit aktif özneleri, aynı zamanda sendikanın "eşit hizmetkarlarıdır"
f)-Sendikal faaliyet ve görevlendirmelerde liyakat sistemi gözetilir. Sendikal faaliyetlere herkes yeteneği ve gücü oranında katkı sunar. Üstlendiği görevi yerine getirmeyen üye, görevlendirmeyi yapan meclis tarafından “geri çağrılır.” Geri çağırma kişinin sendikadan ihracı anlamına gelmez, sadece üstlendiği görevden azledilir ve yerine başka üye görevlendirilir. Üstlendiği görevi yerine getirmediği için “geri çağrılan” veya haklı bir mazeret bildirmeden üstlendiği görevden kendisi geri çekilen veya istifa edenler de 10 yıl geçmeden bir daha aynı göreve talip olamazlar.
g)-Sendikanın gelir ve giderleri her ay, Genel Mali Sekreter tarafından üyelere açıklanır. Böylece her üyemiz, merkezi anlamda sendikanın aylık ve yıllık kaç lira gelir sağladığı ve bunun ne kadarının nerelere harcandığı bilgi ve denetimine sahip olacaktır.